Feedback gast/cliënt/naaste
Belangrijke input voor het werken aan kwaliteit zijn de ervaringen van gasten/cliënten en naasten/familie. Het leidt tot aanknopingspunten om te behouden wat goed gaat en te verbeteren wat minder goed gaat. Er zijn verschillende manieren om feedback te verzamelen, tijdens en na de zorgperiode. Ook klachten zijn een vorm van feedback. Het meten zelf is belangrijk, maar nog belangrijker is wat er vervolgens met de opgehaalde resultaten gebeurt. Het leren van de feedback.
Het belang van de stem van de cliënt en naaste is groot. Het is een ankerpunt van onze visie op kwaliteit. Het doen van ervaringsonderzoek is hiervoor essentieel. Dit willen we vanuit VPTZ daarom stimuleren en faciliteren.
25 VPTZ leden hebben samen met de werkgroep een enorme bijdrage geleverd aan het ontwikkelen van het instrument. Er staat nu een instrument wat met én door leden is ontwikkeld. Daar zijn we trots op! Zoals 1 van de baanbrekers het formuleerde:
‘Het is zo’n mooi instrument geworden, wie wil daar nou niet mee werken!’
Het instrument vindt u hieronder onder kopje: ‘Aan de slag’.