Feedback gast/cliënt/naaste
Belangrijke input voor het werken aan kwaliteit zijn de ervaringen van gasten/cliënten en naasten/familie. Deze input leidt tot aanknopingspunten om te behouden wat goed gaat en te verbeteren wat minder goed gaat. Er zijn verschillende manieren om feedback te verzamelen, tijdens en na de zorgperiode. Ook klachten zijn overigens een vorm van feedback. Het meten zelf is belangrijk, maar nog belangrijker is wat er vervolgens met de opgehaalde resultaten gebeurt. Het leren van de feedback dus.
Het belang van de stem van de cliënt en naaste is groot. Het is een ankerpunt van onze visie op kwaliteit. Het doen van ervaringsonderzoek is hiervoor essentieel. Dit willen we vanuit VPTZ daarom stimuleren en faciliteren.
Voor het doen van ervaringsonderzoek onder naasten is samen met VPTZ leden een instrument ontwikkeld. Er zijn 2 vragenlijsten (één voor inzetten thuis en 1 voor hospices) en de uitkomsten worden in een online dashboard gepresenteerd. Op ieder gewenst moment in te zien. Begin 2023 zijn er al 574 naasten die een vragenlijst hebben ingevuld. 22 BTH’s/ hospices en 18 thuisorganisaties doen al mee. Interesse? Alle informatie over het instrument vindt u onder het kopje: ‘Aan de slag’.
Voor het doen van ervaringsonderzoek onder cliënten/ gasten heeft één van de VPTZ leden een bijzonder instrument ontwikkeld, ‘de feedbackbrigade’, zoals de groep vrijwilligers zich noemt. We zoeken vijf leden die mee willen doen om dit instrument bij de eigen organisatie uit te voeren. Op basis van de ervaringen komt het instrument daarna beschikbaar voor andere geïnteresseerde VPTZ leden. Informatie over dit instrument vindt u onder het kopje: ‘Aan de slag’ en kunnen VPTZ leden ook lezen in het interview in de special nieuwsbrief kwaliteit die in december 2022 onder VPTZ leden is verspreid.